Ayun, Q. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Metode Pengasuhan dalam Membentuk Kepribadian Anak. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(1), 102. https://doi.org/10.21043/thufula.v5i1.2421
Candra, A. N., Sofia, A., & Anggraini, G. F. (2017). Gaya Pengasuhan Orang Tua pada Anak usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 1–10.
Elan, E., & Handayani, S. (2023). Pentingnya Peran Pola Asuh Orang Tua untuk Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 2951–2960. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.2968
Helaluddin, & Wijaya, H. (2019). AnalisisDataKualitatifSebuahTinjauanTeoridanPraktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Humaini, F., & Safitri, A. (2021). Hubungan Gaya Pengasuhan Orang Tua dengan Prestasi Belajar Anak. Syams: Jurnal Kajian Keislaman, 2(2), 124–137. https://doi.org/10.23971/js.v2i2.3879
James, A. F. S. (1988). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa.
Kholilullah, M. A. (2020). POLA ASUH ORANG TUA PADA ANAK USIA DINI DALAM PEMBENTUKAN PERILAKU AGAMA DAN SOSIAL. Jurnal Penelitian Sosial Dan Keagamaan, 10(11), 66–88. www.ejournal.an-nadwah.ac.id
Martin, M., & Tawila, N. (2018). Analisis Perhatian Orangtua Terhadap Prestasi Siswa. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 5(2), 217. https://doi.org/10.31571/sosial.v5i2.940
Mayasari, R. (2013). Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Orangtua dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas satu Sekolah Dasar Program Fullday. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Nidyansari, D. A. (2018). KETIDAKHARMONISAN KOMUNIKASI DALAM KELUARGA PADA PEMBENTUKAN PRIBADI ANAK (PENDEKATAN HUMANISTIK). Jurnal Riset Komunikasi, 1(2), 264–275. https://doi.org/10.24329/jurkom.v1i2.39
Nurbianti, S. (2020). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN FIKIH DI KELAS X PUTRI PONDOK PESANTREN DAARUL AHSAN TANGERANG BANTEN. Institut Ilmu Al Qur’an.
Prihartono, A., Suryana, Y., & Respati, R. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(4), 999–1007. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i4.41896
Putra, H. P. (2013). HUBUNGAN ANTARA POLA ASUH OTORITER ORANGTUA DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS SATU SEKOLAH DASAR [Naskah Publikasi]. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Rahmawati, E. N. (2021). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa. Joyful Learning Journal, 10(1), 31–36. https://doi.org/10.15294/jlj.v10i1.42071
Setiawati, A. T., & Hidayat, Y. (2020). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP KEDISIPLINAN BELAJAR PESERTA DIDIK. THORIQOTUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 137–151. https://doi.org/10.47971/tjpi.v3i2.290
Sholiha, A. (2019). Pola Asuh Orang tua dalam pembentukan perilaku keberagaman anak pada keluarga broken home di desa surodadi kecamatan Gringsing Kabupaten Batang. Institut Agama Islam Negeri Pekalongan.
Simanungkalit, R. I., Kuntadi, S., & Kurniawan, G. I. (2022). Pengaruh Pola Asuh dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar pada Materi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. SUPERMAT (JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA), 6(2), 203–215. https://doi.org/10.33627/sm.v6i2.934
Sorihe, E. (2013). Pengaruh Gaya Pengasuhan Orang Tua, Konsep Diri, Dan Regulasi Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa Kelas VIII MTS Pembangunan UIN Jakarta. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Sukma, U., & Nasution, Z. (2019). PENGARUH POLA PENGASUHAN TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS ANAK DALAM PEMBELAJARAN. Jurnal Sintaksis Available Online At, 1(1). http://jurnal.stkipalmaksum.ac.id/
Sulaiman, S. (2020). HIGHER ORDER THINKING SKILL (HOTS) PADA ANAK USIA DINI. Jurnal Bimbingan Konseling Universitas Syiah Kuala, 5(1), 1–10.
Zahroh, R. S. (2021). IMPLEMENTASI POLA ASUH ORANG TUA DEMOKRATIS DALAM MEMBENTUK KEMANDIRIAN ANAK USIA DINI.
- Abstract viewed - 14 times
- PDF downloaded - 7 times
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Affiliations
Safira Yasira
Universitas Muhammadiyah Surakarta
Nur Rochim Maksum
Universitas Muhammadiyah Surakarta
How to Cite
IMPLICATIONS OF PARENTING STYLES ON STUDENTS' CRITICAL THINKING ABILITIES
Vol 7 No 2 (2023): Desember 2023
Submitted: Nov 24, 2023
Published: Dec 11, 2023
Abstract
One factor in students' critical thinking abilities is the support of parents who understand and are able to know about differences in status. Parents' parenting style also influences children's thinking abilities. Children's abilities are unlimited, and therefore, age-appropriate education is needed to help identify and develop children's potential. The aim of this research is to understand the implications of parental parenting styles for the development of students' critical thinking. This research uses descriptive qualitative methods and semi-structured interviews. The informants used were early childhood children. Data analysis used in qualitative research is data collection, data processing, and feedback. The results of this research show that there are implications of parental parenting style for students' critical thinking. Students with democratic parenting have higher critical thinking skills than students with authoritarian and permissive parenting styles. Shows that with a democratic parenting style parents have high levels of critical thinking. Because democratic parenting provides a parenting style that respects children's freedom, although parents still provide guidance and attention during its implementation.