Penerapan Pembelajaran Sentra Bahan Alam/Sains terhadap Perkembangan Kreativitas Anak Kelompok B di RA Salafiyah Syafi’iyah Klinterejo Sooko Mojokerto

  • Nurul Farihah STITNU Al Hikmah Mojokerto
Keywords: learning centers, nature/science, creativity, children

Abstract

This study aims to determine the effect of learning center of natural materials/science on  creativity development of groub B children in RA Salafiyah Syafi’iyah Klinterejo Sooko Mojokerto. In this study data obtained in the form of ordinal data and not normally distributed, So statistical analysis used is non-parametic statistic. Non parametic statistical test used is wilcoxon pairs test. Based on data analysis, it is known that the value of Zhitung  obtained is 4,24 (price (-) is not taken into account because the price is absolute). The next step, giving interpretation to Zhitung  by first looking for Ztabel price by consulting with the level of sigtifikansi equal to 0,025 so that obtained by Ztabel price equal to 1,96. If Zhitung > Ztabel then the null hypothesis is rijected, otherwise if Zhitung < Ztabel then null hypothesis accepted. From the above research it is known that  Zhitung > Ztabel (4,24 > 1,96) then null hypothesis (H0) is rejected. This means that the application of learning centers of nature/science has an influence on creativity in children.

References

Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. PT. Rineka Cipta. Jakarta.
S. Suhardjono, Supardi. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Belajar Dengan Lilin Plastisin. 2008.
Beck, Joan. 2003. Meningkatkan Kecerdasan Anak. PT. Pustaka Delapratasa.
Depdiknas. 2004. Kurikulum 2004 Standar Kompetensi Pendidikan Anak Usia Dini Taman Kanak-Kanak dan Roudhotul Athfal. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Depdiknas. 2005. Pedoman Penilaian Di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Depdiknas. 2010. Pedoman Penilaian Di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Fadlilah, Muhammad. 2012. Desain Pembelajaran. Ar-ruzz Media. Jogjakarta.
Hadeli. 2006. Metode Penelitian Kependidikan. Jakarta: Quantum Teaching.
Lusiana, Essa. 2014. Skripsi: Meningkatkan Kreativitas Anak Dengan Bermain Lego. Jakarta.
Masitoh, Ocih, Heny. 2005. Pendekatan Belajar Aktif Di TK. Jakarta: Diretur Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.
Mini, R. 2010. Panduan Mengenal dan Mengasah Kecerdasan Majemuk Anak. Jakarta: Indocam Prima.
Moeslichatoen. 2004. Metode Pengajaran Di Taman Kanak-kanak. PT Rineka Cipta. Jakarta.
Montolalu, B.E.F. 2009. Bermain dan Permainan Anak. Jakarta: Universitas Terbuka.
Mulyasa. 2010. Praktik Penelitian Tindakan Kelas, Bandung: Rosda.
Mulyasa. 2012. Manajemen PAUD. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.
Muzayyinah. 2014. Skripsi: Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Metode Bermain Plastisin. Gresik.
Rachmawati Yeni, Kurniati Euis. 2010. Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Taman Kanak-kanak. Kencana Penada Media Group. Jakarta.
Rahardjo, B. Joko Irawan. 2004. Penulisan Laporan Skripsi dan Tesis, Yogyakarta: Andi.
Sujiono, Yuliani Nurani. 2008. Metode Pengembangan Kognitif. Jakarta: Universitas Terbuka.
Sumanto. 2005. Pengembangan Kreativitas Seni Rupa Anak TK. Jakarta: Diretur Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan inggi.
Suyadi. 2011. Manajemen PAUD. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suyanto, S. 2008. Strategi Pendidikan Anak. Yogyakarta: Hikayat.
Published
2018-08-08
How to Cite
Farihah, N. (2018, August 8). Penerapan Pembelajaran Sentra Bahan Alam/Sains terhadap Perkembangan Kreativitas Anak Kelompok B di RA Salafiyah Syafi’iyah Klinterejo Sooko Mojokerto. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 2(1), 91-112. Retrieved from https://journal.iaialhikmahtuban.ac.id/index.php/ijecie/article/view/24
Section
Articles