Kontribusi Kompetensi Pedagogik dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Mengajar Guru

  • Eko Setiawan STAI Al Musaddadiyah Garut
Keywords: Pedagogic Competence, Work Motivation, Teacher Teaching Performance

Abstract

Teachers are required to have a teaching performance that can improve the quality of education. To achieve the quality of good education and quality, highly influenced teacher's teaching performance in carrying out its duties, so that teacher teaching performance becomes an important demand for educational success. This study reveals about the magnitude of the contribution of pedagogic competence and work motivation to the teaching performance of teachers. This research was conducted on kindergarten teacher Aisyiyah Se Bandung City by way of test to the teacher and spread the questionnaire to 54 kindergarten teacher Aisyiyah in Bandung City. The research findings show that pedagogic competence contribute to teacher's teaching performance of 19.09%. While work motivation contribute to teacher teaching performance of 27.98%. The pedagogic competence and work motivation simultaneously (simultaneously) the contribution to teacher teaching performance of 30.25%. Teachers need to demonstrate better teaching performance by working to improve their pedagogical skills and work motivation in order to improve the quality of education. While the foundation should pay more attention to the role of the teacher, because the task of the teacher is not an easy task. It needs to be appreciated to teachers, so that teachers are more focused and concentrate in their work as professional teachers.

References

Asmani Ma’mur, J. (2009). Tips Menjadi Guru Inspiratif, Kreatif, dan Inovatif. Jogjakarta: Diva Press.
Bernadin, H., Jhon & E. A. Russel. (1993). Women and The Politics of Empowerment. Michigan: Amherst University Press.
Djamarah, S.B. (1994). Prestasi belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya. Usaha Nasional.
Fakhruddin Umar, A. (2009). Menjadi Guru Favorit Pengenalan, pemahaman, dan Praktek Mewujudkannya. Jogjakarta: Diva Press.
Hasanah. (2003). Pengaruh Perilaku Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Di SLTPN Kota Bandung, Tesis Magister PPS UPI Bandung: Tidak diterbitkan.
Indrawati, Y. (2006).”Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Guru Matematika Dalam Pelaksanaan Kurikulum Berbasik Kompetensi Pada Sekolah Menengah Atas di Kota Palembang”. Jurnal Manajemen dan Bisnis Sriwijaya. 4, (7). 42-58.
Majid, A. (2008). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan standar Kompetensi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2010). Menjadi Guru Profesional (Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2007. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyati, S. Y. (2008). ”Evaluasi Guru Dalam Konteks Organisasi (suatu Upaya Meningkatkan Profesionalisme). Mimbar Pendidikan Jurnal Kependidikan. 32, (1). 43-51.
Prawirosentono, Suyadi. (1999). Manajemen Sumber Daya Manusia–Kebijakan Kinerja Karyawan (Kiat Membangun Organisasi Kompetitif Menjelang Perdagangan Bebas Dunia). Yogyakarta: BPFE.
Puslitbang. (2004). “Pendidikan dan Pelatihan Guru Madrasah Aliyah dan Relevansinya dengan Kebutuhan Mengajar”. Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan. 2, (4), 73-87.
Rohani, Ahmad. (2004). Pengelolaan Pengajaran (edisi Revisi). Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Saud, S. Udin. (2009). Pengembangan Profesi Guru. Bandung: Alfabeta.
Sianipar. (1999). Perencanaan Peningkatan Kinerja. Jakarta: LAN – RI.
Siagian, Sondang P. (2009). Kiat Meningkatkan Produktivitas Kerja. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sujiono, Yuliana N. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT. Macan Jaya Cemerlang.
Sudjana, S. (2008). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Sudarya,Y. (2008). “Model Pembelajaran ICT dan Keberhasilan Pencapaian Pendidikan”. Mimbar Pendidikan Jurnal Kependidikan. 32,(3).
Thoifuri. (2008). Menjadi Guru Inisiator. Semarang: Rasail.
Usman, Moh. Uzer. (2009). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Uno, Hamzah B. (2009). Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Yusuf, Syamsu. (2007). Buku Materi Pokok Pedagogik Pendidikan Dasar. Bandung: SpS. UPI.
Winardi, j. (2008). Motivasi dan Pemotivasian dalam Manajemen. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.
Published
2018-08-06
How to Cite
Setiawan, E. (2018, August 6). Kontribusi Kompetensi Pedagogik dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Mengajar Guru. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 2(1), 43-58. Retrieved from https://journal.iaialhikmahtuban.ac.id/index.php/ijecie/article/view/22
Section
Articles