Mengajarkan Shalat pada Anak Melalui Metode Demonstrasi, Tanya Jawab, dan Pembiasaan

  • Ainul Hasanah Instika Madura
Keywords: Prayer, Demonstration Method, Q & A, Habituation

Abstract

The purpose of this research is to know the form of teaching practice of praying in PAUD Al-Munawwarah Somalang, Pakong, Pamekasan in the effort to introduce fiqh for early childhood and is part of the aspect of early childhood religion and moral development. This research uses observation and interview method with descriptive analysis technique. The results showed that the form of teaching the practice of worship in Salaat Al-Munawwarah using three methods of demographic methods, frequently asked questions and habituation.

References

Aenar. (2014). Meningkatkan Pemahaman Anak Mengenal Konsep Waktu Melalui Metode Tanya di Kelompok B TK Al-Hidayah Talise. Jurnal Bungamputi Untad, 2 (7).
Abdusshomad, Muhyidin. (2006). Fiqh Tradisionalis. Jember: Pustaka Bayan Malang.
Al-quran.(1978). Alquran dan Terjemahannya. Yayasan Penyelenggara Penterjemah/Pentafsiran Al quran. Jakarta: Departemen Agama RI.
Al-Tirmidzi, Muhammad Ibn Isa.(t.th). Al-Jami’ Al–Shahih Sunan Al–Tirmidzi. Beirut: Dar Ihya’ Al–Turats Al–Arabi.
Arief, Armai. (2002). Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press.
Bawono, Yudho dan Wahidah, Susana. (2005). Penggunaan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 2 (1).
El-Khuluqo, Ihsana. (2015). Manajemen PAUD Pendidikan Taman Kehidupan Anak. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Fadlillah, Muhammad, dan Lilif Mualifatu Khorida. (2013). Pendidikan Karakter AUD. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Jamaluddin, Dindin. (2013). Paradigma Pendidikan Anak Dalam Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Karim, Syafi’i. (2001). Fiqih-Ushul Fiqih. Bandung: Pustaka Setia.
Masyhur, Kahar. (1995). Shalat Wajib Menurut Mazhab yang Empat. Jakarta: Rineka Cipta.
Muchtar, Heri Jauhari. (2012). Fikih Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyani, Novi. (2016). Dasar-dasar Pendidikan AUD. Yogyakarta: Kalimedia.
Salim, Haitami. (2013). Pendidikan Agama Dalam Keluarga (Revitalisasi Peran Keluarga Dalam Membangun Generasi bangsa yang Berkarakter). Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Sulaiman, Abu Daud. (t.t.). Sunan Abi Dawud. Beirut: Dar al-Kitab al-Arabi.
Ulfah, Fari. (2015). Manajemen PAUD Pengembangan Jejaring Kemitraan Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ulwan, Abdullah Nasih. (2007). Pendidikan Anak Dalam Islam. Terjemahan Jamaluddin Miri. Jakarta: Pustaka Amani.
Wahyudin, Uyu dan Mubiar Agustin. (2011). Penilaian Perkembangan AUD. Bandung: Refika Aditama.
Yanggo, Huzaemah Tahido. (2004). Fiqih Anak. Jakarta: Al-Mawardi Prima.
Yus, Anita. (2011). Model Pendidikan AUD. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
--------. (2011). Penilaian Perkembangan Belajar Anak TK. Jakarata: Kencana Prenada Media Group.
Published
2018-08-06
How to Cite
Hasanah, A. (2018, August 6). Mengajarkan Shalat pada Anak Melalui Metode Demonstrasi, Tanya Jawab, dan Pembiasaan. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 2(1), 13-28. Retrieved from https://journal.iaialhikmahtuban.ac.id/index.php/ijecie/article/view/20
Section
Articles