Penanaman Nilai-Nilai Agama Melalui Media Bermain Puzzle pada Anak Usia Dini

  • Tawaduddin Nawafilaty Universitas Islam Lamongan
Keywords: playing puzzles, imparting religious values

Abstract

The aim of this research is to know the effect of puzzle play on the imparting of religious values in early childhood especially in children with vulnerable aged 4-5 years in Lamongan. This research uses pre-design eksmerimental with model one group pretest-posttest design. Subjects in this study were 15 children aged 4-5 years to be A group of children in ABA 1 Kindergarten in Lamongan. Data collection method used in this research is observation and documentation with data analysis technique in this research using wilcoxon level test. Based on the analysis of data obtained by using tiered sign test of wilcoxon obtained Thit <Ttabel (0 <25), so Ho is rejected and Ha is accepted. Thus, the research hypothesis "there is influence of playing puzzle to impart religious values in early childhood" is accepted.

References

Aisyah, Siti. 2008. Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas TerbukaArikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta. Edisi Revisi 2010.https://id.wikipedia.org/wiki/Karakter. diakses pada 31 Maret 2017.
https://id.wikipedia.org/wiki/Pendidikan_anak_usia_dini.Diakses pada 30 Maret 2017http://maintainyourhealthyy.blogspot.co.id/2015/02/faktor-faktor-yang-mempengaruhi-tumbuh.html. diakses pada 30 Maret 2017https://paud-anakbermainbelajar.blogspot.co.id/2013/08/pendidikan-karakter-anak-usia-dini.html. diakses pada 2 April 2017http://pengertiandefinisi.com/pengertian-karakter-menurut-pendapat-para-ahli/. Diakses pada 31 Maret 2017http://upithfauziyah.blogspot.co.id/2016/04/ruang-lingkup-lembaga-paud-di-indonesia.html. diakses pada 30 Maret 2017Hurlock, Elizabeth B. 1978. Perkembangan Anak (tjd). Meitasari Tjandrasa dan Soejarwo. Jakarta: Erlangga. Jilid I, Edisi VI.Jamaris, T. 2004. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta. Diva PersJamil, Sya’ban. 2012. 56 Games Untuk Keluarga. Jakarta: Mahaka Publising (Imprint Republika Penerbit).Jatmika, Yusep Nur. 2012. Ragam Aktivitas Harian Untuk Playgroup.Jogjakarta: DIVA Press.Kurniasih, Imas. 2012. Kumpulan Permainan Interaktif untuk Meningkatkan Kecerdasan Anak.Jakarta: CAKRAWALA.Padmonodewo, Soemiarti. 1995. Pendidikan Pra Sekolah. Jakarta: Depdikbud Direktoral Jendral Pendidikan Tingi.Pramono, Titin S. 2012. Permainan Asyik Bikin Anak Pintar.Yogyakarta: In Azna Books.Sujiono, Yuliani nurani. (2009) KonsepDasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta:PT Indeks.Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&B. Bandung: AlfabetaSusanto, Ahmad. 2011. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media GroupTotoSuryana, Af, A.,dkk. (1996). Pendidikan agama Islam: untuk perguruantinggi. Bandung: Tiga Mutiara
Published
2017-06-20
How to Cite
Nawafilaty, T. (2017, June 20). Penanaman Nilai-Nilai Agama Melalui Media Bermain Puzzle pada Anak Usia Dini. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(1), 25-36. https://doi.org/https://doi.org/10.35896/ijecie.v1i1.2
Section
Articles